مرجع پزشکی و زیبایی

معرفی برترین پزشکان و کلینیک های زیبایی

مرجع پزشکی و زیبایی

معرفی برترین پزشکان و کلینیک های زیبایی

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان توده‌ای حبابی شکل است که روی یا داخل تخمدان زنان تشکیل می‌شود و اغلب حاوی مایعات یا مواد نیمه جامد است. کیست‌های تخمدانی معمولاً خوش‌خیم هستند و خود به خود رفع می‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. این کیست‌ها می‌توانند از نظر اندازه و نوع متفاوت باشند، مانند کیست‌های فولیکولی که در اثر فرایند طبیعی تخمک‌گذاری تشکیل می‌شوند یا کیست‌های درموئید که شامل بافت‌های مختلف بدن هستند.

 

کیست‌های فولیکولی شایع‌ترین نوع کیست تخمدان هستند و معمولاً بدون درد و نشانه خاصی ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها اغلب خود به خود در طی چند هفته تا چند ماه ناپدید می‌شوند. کیست‌های کورپوس لوتئوم نیز نوع دیگری از کیست‌های تخمدان هستند که بعد از تخمک‌گذاری تشکیل می‌شوند و ممکن است در صورتی که تخمک آزاد نشده باشد، بزرگ شده و مشکلاتی ایجاد کنند.

 

کیست‌های اندومتریوما که از بافت داخلی رحم (اندومتر) به وجود می‌آیند، ممکن است باعث دردهای شدید شکمی و مشکلات باروری شوند. کیست‌های درموئید حاوی مواد مختلفی مانند مو، چربی و حتی دندان هستند و معمولاً خوش‌خیم هستند، اما ممکن است بزرگ شده و مشکلاتی ایجاد کنند.

 

کیست‌های تخمدانی عملکردی معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند و بیشترین تعداد کیست‌های تخمدانی را تشکیل می‌دهند. برخی از کیست‌ها، مانند کیست‌های پاتولوژیک، ممکن است خطرناک‌تر باشند و نیاز به بررسی دقیق‌تر و درمان داشته باشند.

 

برای مشاهده بهترین جراح کیست تخمدان در شیراز کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد